Logotip de la Fundació

Paisatge de la Segarra

la fundació  el patronat    activitats    contacte

PREMI SIKARRA

La Fundació JORDI CASES I LLEBOT i l'Associació cultural FÒRUM L’ESPITLLERA convoquen la tercera edició del Premi Sikarra amb la voluntat de reconèixer i homenatjar la persona, entitat o institució que hagi excel·lit a títol individual o col·lectiu, i contribuït de manera exemplar a la divulgació, l’estudi, la projecció, la justícia i la cohesió social de la Segarra.

Les candidatures poden presentar-se fins al 15 de febrer de 2014 i no poden ser a títol personal, sinó que han d'estar signades per una associació o fundació, legalment constituïda i domiciliada a la Segarra històrica, o per un conjunt format per un mínim de tres persones a títol individual, degudament identificades i que acreditin la seva vinculació amb aquesta comarca.

La identitat del premiat es farà pública per nota de premsa el 17 de març, coincidint amb l'aniversari de l'adquisició de la moneda de Sikarra per part de les entitats convocants.

Des de l’1 de gener de 2014, la Fundació Jordi Cases i Llebot i el Fòrum l’Espitllera han obert oficialment el període de presentació de candidatures a aquesta segona edició.

Bases del III Premi Sikarra

Armand Forcat el primer premiat en 2012

El cerverí Armand Forcat va ser el guardonat a la primera edició, celebrada enguany. Forcat, nascut a Cervera l’any 1929, va ser el més votat pels membres d’ambdues entitats convocants d’entre les sis candidatures presentades a la primera edició del certamen. El Jurat va valorar molt especialment la llarga trajectòria de Forcat de divulgació i posada en valor del patrimoni històric, artístic i monumental de la Segarra, així com la seva participació activa en més de trenta entitats de la societat civil de la comarca.

L’acte de lliurament del premi tingué lloc el 31 de març al convent de Sant Antoni de Torà i va reunir més d’un centenar de persones, arribades en bona part de Cervera, la ciutat natal del guardonat, però també d’altres viles i pobles del territori extens de la Segarra, així com nombrosos representants institucionals i veïnals

L'Associació d'Amics de l'Arquitectura Popular, premi SIKARRA 2013

L’Associació d’Amics de l’Arquitectura Popular és l’entitat escollida per la Fundació Jordi Cases i Llebot i l’associació Fòrum l’Espitllera per rebre el reconeixement del Premi Sikarra 2013. D’entre les sis candidatures formalitzades, el Jurat del Premi ha valorat especialment l’entitat que, en els seus dotze anys d’existència, s’ha convertit en un referent per al coneixement i la difusió de l’arquitectura popular, fomentant els nombrosos debats sobre la seva conservació, actualitat i projecció. La seva trajectòria, que ha inclòs múltiples activitats que van des d’exposicions, sortides per conèixer el patrimoni popular, jornades, publicacions i cursets pràctics, i el seu empeny pedagògic i divulgatiu són un valor afegit que es vol reconèixer amb el guardó i incentivar a continuar endavant.

Al mateix temps, les entitats promotores del Premi Sikarra fan un homenatge al seu fundador i ànima dels cursos d’estiu, l’arquitecte Josep Mora i Castellà, que va morir el mes de juliol passat. Amb el lliurament del guardó a l’AAP també reivindiquen la memòria de qui va contribuir decisivament a dinamitzar la cultura i el patrimoni de les terres de la Segarra i l’Urgell i esperonen els membres de l’associació perquè segueixen endavant els projectes que ell havia iniciat i vetllat amb convicció i generositat.

Escultura obra de Ana Marín-Gálvez

El Premi Sikarra consisteix en una escultura, dissenyada per l’escultora i gravadora Ana Marín-Gálvez, que combina el vidre amb la imatge i la llegenda de la moneda ibèrica de Sikarra pintades amb grisalla, dins una peanya de fusta de vengué que l’emmarca dins el perfil d’una espitllera. En paraules de l’artista, la peça és 'la representació d’un fet concret: el reconeixement d’una mirada'. La fusta simbolitza la pedra dels castells segarrencs, sintetitzada en una espitllera des de la qual mirem enfora avui, al segle XXI, a través d’un esguard vitrificat del segle III aC. I la voluntat que ens empeny és la d’alliberar el passat perquè arribi al present en igualtat de condicions, fugint de la foscor dels mercats del col·leccionisme per instal·lar-se a la llum de tothom que viu i estima la Segarra. Amb senzillesa i coratge. I aquí rau la reconeixença, il·luminada per les arts del foc que la grisalla evoca, i que el suport de l’espitllera, fent de gresol, recull i retorna a la ciutadania, sota la forma d’aquest premi Sikarra'.

PREMI SIKARRA

PUBLICACIONS